10 tips om te blijven bewegen onderweg en tijdens uw vakantie

Wist u bijvoorbeeld dat tijdens een strandwandeling al veel meer calorieën worden verbrand dan tijdens een wandeling op een verharde weg? Wij geven u 10 tips om tijdens uw reis en op uw eindbestemming toch in-shape te blijven. 

Maak uw reis zo aangenaam mogelijk met deze 3 tips;

  1. Niets is lekkerder dan vlak voor de vlucht nog snel wat te eten of drinken. Maar wist u dat niet elke maaltijd of drank geschikt is ? Probeer zware maaltijden te vermijden. Deze maaltijden zijn moeilijker te verteren waardoor u niet goed kunt rusten/slapen. Hierdoor verlaat u minder fit het vliegtuig. 

  2. Nu kunt u op elke hoek van een vliegveld wel koffie of thee bestellen, maar wist u dat dit eigenlijk een echte no go is? In een vliegtuig wordt een uitdrogende effect op gang gebracht. Deze cafeïnehoudende drankjes versterken dit effect alleen maar. Neem bijvoorbeeld water of een verfrissende smoothie! De laatstgenoemde vult ook gelijk de maag een beetje ;] 

  3. Een slechte zithouding zorgt voor een slechte doorbloeding, slapende lichaamsdelen, stijve spieren…. hier volgen 4 oefeningen die makkelijk te doen zijn en u fit houd tijdens de vlucht of autorit. 

  • Last van zere voeten? Zet uw hielen op de grond en probeer uw tenen zo hoog mogelijk op te tillen. Doe dit daarna andersom en probeer dan uw hielen zo hoog mogelijk te krijgen. Herhaal dit 3x in setjes van 5.

  • Uw enkels kunt u eenvoudig soepel houden door uw tenen op de grond te zetten, hielen in de lucht en vervolgens draait u rondjes. Dit doet u 5x linksom, daarna 5x rechtsom. Dit kunt u zo vaak doen als u zelf wilt. 

  • Een oefening die misschien wat moeilijker is bij krappe vliegtuigstoelen, maar als doorgewinterde sporter laat u uzelf hier niet door tegenhouden; beweeg uw linkerknie naar uw borst en houd deze houding 15 seconden vast. Daarna wisselt u af en doet u het ook met rechts. Ook deze oefening doet u 5x per been. 

  • Ook uw bovenlichaam heeft beweging nodig; til uw schouders op en draai ze in rondjes naar voren. Dit doet u 5 x en daarna nog eens 5x, maar dan draait u ze achteruit.  Deze setjes kunt uzo vaak herhalen als u zelf wilt. 

Houd uzelf ook op vakantie in topconditie

  1. Dat water belangrijk is om te drinken wisten we al, maar u kunt er ook fit mee worden! Ontdek aquabags! Deze makkelijk opvouwbare ‘tassen’ kunt u op uw vakantiebestemming vullen met water, waardoor u altijd een gewicht hebt om mee te trainen. ‘Geen fitness in het hotel’ is nu geen excuus meer ;] Nieuwsgierig, bekijk ook zeker dit filmpje;  https://www.youtube.com/watch?v=kHpWIUbaYgg

  2. Nu kennen we het hardlopen over het strand, beachvolleyballen, hiken etc. al een tijdje. Maar iets wat echt van de laatste jaren is, is suppen! Het ziet er redelijk makkelijk uit, maar er komt meer bij kijken dan u denkt. Het vraagt kracht vanuit uw benen en een controle over uw core, u traint er dus bijna heel uw lichaam mee ! Vergeet niet goed in te smeren, want met de weerkaatsing van de zon op het water, gaat het verbranden snel! 

  3. Wilt u helemaal opgaan in uw vakantie sport en het leren van de echte locals? Bezoek het land waar de sport zijn oorsprong heeft! Leer surfen in Hawaii, ga yoga’en in India, salsa dansen in Spanje, capoeira in Brazilie of zandsurfen in Marokko!

  4. Doe om de dag 15 tot 20 minuten wat spieroefeningen. Denk aan: squats, sit-ups, planking, push up en wat rek en stretch oefeningen. Wedden dat de kinderen of uw partner gelijk meedoen als u ze uitdaagt?

  5. Probeer de stadjes in de buurt zoveel mogelijk te voet te bezoeken. U ziet veel meer dan vanuit een bus of auto en doordat u loopt mist u minder van wat er om u heen gebeurd dan bijvoorbeeld op een fiets! 

  6. Strandwandeling, bergwandeling, boswandeling etc 

  7. Strandspelletjes, waterspelletjes 

De meeste tips zijn natuurlijk ook goed te gebruiken voor vakantie in eigen land! Fijne zomervakantie! 

 

 

Deel dit bericht via