Rugklachten

Op het moment dat het uitvoeren van bepaalde activiteiten zoals lopen, fietsen, staan, zitten en aankleden niet meer vanzelf gaan, merkt u pas dat er iets mis is. Veelal komt hier ook pijn bij kijken. Rugklachten is een veel voorkomende aandoening welke uw leven behoorlijk kan beïnvloeden. Gelukkig staan de fysiotherapeuten van FysioExperts voor u klaar. Onze therapeuten helpen u graag van uw rugpijn af!

Oorzaken rugpijn
Een van de meest voorkomende oorzaken van rugklachten is een verkeerde belasting van de rug.  U kunt verkeerd belasten doordat u bijvoorbeeld:

•       meer tilt dan uw rug kan verdragen
  •       tijdens het tillen een verkeerde houding aanneemt
  •       veelvuldig buigt en draait
  •       langdurige stress

Ook wanneer u niet rechtop staat of zit, is het gewicht in uw rug niet gelijk verdeeld. Dit zorgt ervoor dat er extra spanning op bepaalde spieren in uw rug komen te staan waardoor er pijn ontstaat. Langdurige stress kan speelt veelal een rol bij het ontstaan van rugklachten. De belastbaarheid (wat uw rug aan kan) wordt dan lager waardoor u de rug snel overbelast.

Het is belangrijk dat u een goede balans vindt tussen te veel en te weinig beweging. Te weinig beweging komt vaak voor bij mensen die zittend werk doen. Wanneer u te weinig beweegt, zorgt dit voor een slechte doorbloeding, worden uw rugspieren slap en wordt uw rug stijf. Te veel beweging kan echter voor overbelasting zorgen.

Wat kunnen wij voor u betekenen bij rugpijn?
Allereerst wordt de oorzaak van uw rugklachten achterhaald. De behandeling die wordt toegepast is namelijk afhankelijk van de oorzaak van uw rugpijn.  Zodra de oorzaak van uw rugklachten is vastgesteld, stellen wij samen met u een persoonlijk behandelplan voor u op. Aan de hand van dit behandelplan gaan wij samen aan de slag om u van uw rugklachten af te helpen. Dit kan zijn door middel van:

•       Oefeningen
  •       Adviezen en voorlichting
  •       Massage/spierrekkingen
  •       Mobilisaties en manipulaties

Heeft u na het lezen van bovenstaande informatie nog vragen, herkent u zichzelf of wilt u direct een afspraak maken? Wij zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.00 - 16.45 uur op 079 343 52 40. Ook kunt u mailen naar info@fysioexperts.nlof het contactformulier op onze website invullen. FysioExperts staat voor u klaar!

• Manuele therapie
  • Medische fitness
  • Oefentherapie Mensendieck

Deze therapeuten kunnen u helpen bij uw klacht:

• Marianne de Boer
  • Petra van der Boom-Aantjes