Psychosomatiek special: 5 tips tegen stress

Stress… niks nieuws in drukke tijden. Stress zorgt voor extra emoties en, indien langere tijd aanwezig, voor lichamelijke klachten. Raymond (psychosomatisch fysiotherapeut) geeft 5 praktische tips hoe u het beste met stress om kunt gaan: 

  1. Probeer vaste tijden te gaan slapen en op te staan. Als het dag-nacht ritme verstoort raakt, mist u het moment van de dag dat u de meeste spanning weer uit uw lijf krijgt.
  2. Probeer tussendoor kleine pauzes te houden.  Micropauzes bevorderen herstel, vergroten concentratie en verminderen het maken van fouten.
  3. Doe 1 ding tegelijk: multitasken is funest! Door de concentratieproblemen en de moeite om alle ballen in de lucht te houden bij stress lukt dit vaak ook niet. Met aandacht en concentratie een taak of bezigheid doen verbetert de prestatie. Het switchen tussen taken kost veel energie en doet de kans op fouten toenemen. Maak blokken in tijd (een half uur of uur) dat een bepaalde taak  wordt gedaan zonder onderbreking en houdt dan een micropauze.
  4. Blok een dag in de agenda waarop u geen afspraken mag maken. Doe daarop leuke activiteiten voor u zelf. Juist leuke dingen doen geeft weer energie om beter met de stress om te gaan.
  5. Blijf in beweging! Lichamelijke activiteiten zoals wandelen, fietsen en zwemmen hebben een positieve invloed op het verminderen van stress. De fysieke inspanning geeft mentale ontspanning en afleiding. Dit hoeft niet ‘grote sportactiviteiten’ te zijn, maar juist dat half uur wandelen, zwemmen of fietsen heeft  positieve impact.

Probeer deze tips eens uit! Wij zijn benieuwd of u misschien ook tips en trucs heeft die voor u werken, deelt u ze dan met ons op social media zodat we elkaar kunnen helpen?  

Deel dit bericht via