Hoofdpijn en/of duizeligheid

Hoofdpijn

Hoofdpijnsoorten
Hieronder worden de meest voorkomende en herkenbare hoofdpijnsoorten aan u uitgelegd. Daarnaast wordt aangegeven welke hoofdpijnsoorten goed behandeld kunnen worden door de manueel therapeut en op welke manier.

Spanningshoofdpijn
De pijn is licht tot matig van aard en is te omschrijven als een drukkende pijn aan beide zijden van het hoofd. Het wordt vaak herkend als een bandgevoel rondom het hoofd. Regelmatig is het een uitingsvorm van een vermoeide leefstijl. Te hard werken en te veel zorgen en te veel willen. Dit kan leiden tot te hoge spierspanning, nekklachten en stress.

Migraine
Migraine is een vorm van hoofdpijn, die aanvalsgewijs optreedt en gaat veelal gepaard met andere klachten als misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. De pijn in het hoofd is eenzijdig en bonzend of kloppend van karakter. De hoofdpijn is meestal zo heftig dat normaal functioneren niet meer mogelijk is. Een migraineaanval houdt gemiddeld 4-72 uur aan.

Cervicogene hoofdpijn
Cervicogene hoofdpijn komt in de praktijk minder vaak voor (slechts 2,5-4,1% van alle gevallen) ten opzichte van de andere hoofdpijnsoorten. Bij deze vorm van hoofdpijn ligt de oorzaak in de nek, waarbij uitstraling aan één zijde van het hoofd ontstaat. De pijn begint op het achterhoofd en kan toenemen door bewegingen van het hoofd/nek. De mate van de pijn is wisselend, maar is wel continu aanwezig. De pijn is niet zeurend, kloppend of pulserend van aard.

De behandeling
Uit onderzoek is gebleken dat manuele therapie effectief is bij spanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn. In enkele wetenschappelijke onderzoeken wordt aangegeven dat behandeling voor een aantal soorten migraine ook effectief zou zijn. Hiervoor is nog niet voldoende en/of tegenstijdig bewijs.

Wanneer u last heeft van hoofdpijn en/of duizeligheid is manuele therapie een geschikte behandelmogelijkheid. De fysiotherapeut, of eventueel de psychosomatisch fysiotherapeut, kan uw behandeling ook starten of overnemen.